ŞEYHİ’NİN HAYATI
ŞEYHİ’NİN HAYATI
Divan şairi (Kütahya 1371 ?- ay.y. 1431).
Asıl adı: Yusuf Sinanettitı. Öğrenimine Kütahya’da başladı, ünlü şair Ammedi’den (1334-1413) ve döneminin bilginlerinden dersler aldı, İran’da tasavvuf, hikmet (felsefe) ve zamanın tıp öğreniminden geçti, Hacı Bayram Veli’ye (1352-1429) bağlandığı için Şeyhî mahlasını seçti. Germiyan Beyi II. Yakup’un özel hekimi oldu, bir seferde hastalanan Çelebi Mehmet’in bakımını üstlendi (1415), emeğine karşılık olarak verilen tımar yüzünden başı derde girince durumunu padişaha iletebilmek için ünlü Harnâme mesnevisini yazdı. Yeni padişah II. Murat’ın Edirne’deki sarayında da görev aldı, hükümdarın isteğiyle başladığıHüsrev ü Şirin mesnevisinin yalnızca 6.400 beyitini yazabildi. Divanı divan edebiyatının ilk ve en kurallı örneği; kendisi de ilk büyük divan şairi sayılır.
HARNAME HAKKINDA BİLGİ
Harname, Şeyhi’nin, toplumsal eşitlik düşüncesini işleyen, yergi yollu 126 beyitlik mesnevisidir (1415).
Çelebi Sultan Mehmet’e sunuldu. Bir söylentiye göre Şeyhi, padişahın Karaman seferi sırasında hastalığını tedavi etmiş, ödül olarak Tokuzlar köyü kendisine tımar olarak verilmişti. Köye giderken yolda tımarın eski sahipleri tarafından dövüldü vş Harname’yi bu nedenle yazdı.
“Dirlik umdukça zahmet gördüğünü,düzen istedikçe mihnet bulduğunu” söyleyen şairin, kendi durumuna benzeterek anlattığı hikâyeye göre, yük çekmekten şikâyetçi, sırtına bir sinek konsa yorulan, zayıf ve hasta bir eşeği sahibi otlağa salar. Eşek orada semiz öküzler görür. Ağzında yular, sırtında palan taşımayan öküzlerin boynuzlarına hayran olur. Kendi durumunu düşünür, niçin bu durumda kaldığını kendinden daha akıllı ve yaşlı bir eşeğe sorar. O da öküzün rızk nedeni ile yaratıldığını, gece gündüz arpa, buğday işlediğini, tahılın oluşmasına yardımcı olduğunu, bundan ötürü de semirdiğini söyler. Eşeklerin işinin ancak odun taşımak olduğunu, bu yüzden zayıf kaldıklarını anlatır.
Eşek arpa, buğday işleyip rahata kavuşmayı düşlerken yolda yeşermiş bir tarla görür. Tarlaya girip ekini yer bitirir ve anırmaya başlar. Sonunda tarla sahibi eşeği döver, kuyruk ve kulaklarını keser. Harname’nin konusunun arapça bir atasözü ile Heratlı Emir Hüseyin’in Zad ül -müsafirin adlı yapıtındaki küçük bir hikâyeden alınmış olduğu ileri sürülmektedir.
kaynak:Alfabetik Okul Ansiklopedisi -GÖRSEL YAYINLAR 1998,Büyük Larousse Ansiklopedisi-Milliyet Yayınları
EmojilerEmojiler